Hekker versus hacker, reptéri robot és különleges ortofotó oldal – DTM, 2017.08.01/1.

Az utóbbi hetek híreiben és publicisztikáiban újra felpörgött a hacker szó használata Magyarországon, de mi azt vettük észre, hogy mind több helyen a magyaros írásmódú „hekker” szóalakot olvashattuk. A Brighton városában szabadságát töltő netnyelvészt, Bódi Zoltán ezért hívtuk fel Skype-on, hogy ő is érzékeli-e ezt a nyelvi változást. Aztán megismerhettük az LG által fejlesztett reptéri robotot, aminek csak megmutatjuk a beszálló kártyánkat és máris segít a megfelelő kapuhoz sétálni – például egy olyan óriási reptéren, mint a szöuli, ahol jövő év elején, a téli olimpia idején vezetik be ezt a robotot. Végül Justin Viktor bemutatta a Fentrol.hu című webes képadatbázist, ahol ortofotókon nézelődhetünk az akár több évtizeddel ezelőtti Magyarország települései felett.

Szilágyi Árpád és Justin Viktor a DTM 2017.08.01-i adásában. Fotó: Nemes Cilla
Szilágyi Árpád és Justin Viktor a DTM 2017.08.01-i adásában. Fotó: Nemes Cilla

A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Ezúttal is van YouTube videónk az élő adásról:

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

Szerkesztő-műsorvezető: Szilágyi Árpád
Az asztaltársaság tagjai ezúttal: Dojcsák Dániel (IVSZ), Justin Viktor és Skype vonalon: Bódi Zoltán netnyelvész.

Hangtechnikus: Németh László
Operatőr: Gál Marcell
Adásrendező: Koczka Alíz
Szignál: LukHash zenéje, www.lukhash.com

A műsor a Hyp-R stúdióban készült, a Lurdy Házban, Budapesten.

A DTM asztaltársasággal közvetlenül itt lehet kapcsolatba lépni: www.facebook.com/DTMasztaltarsasag

A pilóta és a repülés kulisszái

boeing 737 pilótafülke

Hogyan lesz valakiből egy 180 fős utasszállító repülőgép pilótája, és ezzel emberi életek és egy óriási jármű ura? Hogyan változott meg a repülés az elmúlt évtizedekben? Mikor volt könnyebb repülőgépet vezetni, a ’80-as években, vagy manapság? Miért utaznak mindig más és más városba a pilóták? Hogyan dolgozzák fel, ha légi katasztrófákról hallanak? Kérdések, melyeket nem mertél, vagy nem volt még alkalmad megkérdezni, de a vipcast most a MALÉV pilótájának, Viczián Istvánnak szegezett. A Japán legnagyobb légitársaságánál, a JAL-nál tett 5 éves kitérőjét nem számolva, a ’80-as évek óta folyamatosan a magyar légi vállalatnál dolgozó, eleinte TU-134-eseken, jelenleg Boeing 737-eseken repülő pilótával a repülés legérdekesebb kulisszatitkairól beszélgettünk.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban