A hamis hírek dinamikája magyar portál-körképpel megspékelve – DTM, 2017.08.29/1.

Miért újdonság a hamis hírek jelensége? A nagyságrend vagy az internetes eszközök miatt? Az „alkotó-fogyasztó” (prosumer = producer+consumer) netezők miatt? Lehetséges-e visszarendeződés az ellenőrzött hírek világába, visszaveheti-e az újságírás a kapuőr szerepet? Mit tehetnek a közösségi oldalak? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk dr. Fehér Katalin újmédia-kutatóval. Aztán Szalay Dániel médiapiaci újságíróval, a 24.hu média rovatának szerkesztőjével tekintjük át a magyarországi portálok világát: a sokáig változatlan élmezőnyben ugyanis igen komoly változások történtek az elmúlt időszakban.

Fehér Katalin újmédia- kutató Fotó: Nemes Cilla
Fehér Katalin újmédia- kutató Fotó: Nemes Cilla
Szalay Dániel. Fotó: Nemes Cilla
Szalay Dániel, a 24.hu újságírója, a vipcast.hu alapítója. Fotó: Nemes Cilla

A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Van videofelvételünk is az élő adásról:

Szerkesztő-műsorvezető: Szilágyi Árpád
Az asztaltársaság tagjai ezúttal: Herpai Gergely (BadSector) újságíró és Szalay Dániel újságíró, valamint Google Hangouts vonalon: dr. Fehér Katalin újmédia-kutató.

Hangtechnikus: Orsós József
Operatőr: Gál Marcell
Adásrendező: Jeney Erzsébet
Szignál: LukHash zenéje, www.lukhash.com

A műsor a Hyp-R stúdióban készült, a Lurdy Házban, Budapesten.

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

A DTM asztaltársasággal közvetlenül itt lehet kapcsolatba lépni: www.facebook.com/DTMasztaltarsasag

A digitális jó és rossz születése – DTM, 2017.06.13./2. rész

Itt a DTM 2017. június 13-i adásának második része.

A téma:

Tófalvy Tamás új könyve arról szól, hogy az újságírás átalakulása a digitális korban vajon válságot, vagy forradalmat okozott-e, és hogy valóban a digitális világ okozta a változásokat vagy kulturális tényezők is szerepet játszanak. Vendégünk volt a fiatal kutató, a BME adjunktusa.

 

A podcast hangfelvétel lejátszása a “play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Videón is visszanézhető az adás, melyet ezúttal is élőben közvetítettünk YouTube Live csatornánkon.

Szerkesztő-műsorvezető: Szilágyi Árpád

Az asztaltársaság tagjai ezúttal: Justin Viktor, Matolcsi Ferkó és Tófalvy Tamás.

Hangtechnikus és adásvezető: Orsós József

Operatőr: Gál Marcell

Adásrendező: Szűcs Dóra

Szignál: LukHash zenéje (Eighties), www.lukhash.com

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

A DTM asztaltársasággal közvetlenül itt lehet kapcsolatba lépni: www.facebook.com/DTMasztaltarsasag

DTM, 2016.02.23.

Készül a DTM 2016. február 23-i adása. Balról-jobbra: Szilágyi Árpád, Szalay Dániel, Pintér Róbert, Kovács Tücsi Mihály. Fotó: Igazi Violett
Szilágyi Árpád, Szalay Dániel, Pintér Róbert, Kovács Tücsi Mihály. Fotó: Igazi Violett

Immár olyan dobos is létezik, aki három karral dobol! A neten is megnézhető videón látható, hogy a harmadik kar természetesen nem kinövés, hanem egy robotikus fejlesztése a dobos testének – erről beszélget az asztaltársaság a műsor elején és ötletelnek is azon, hogy ki mire használna ötödik vagy hatodik végtagot. A hírösszeállításban szó esik az arcra vetítő Face Hacking technikáról (Justin Viktor), valamint a Star Wars VIII. epizódjának forgatása közben megvalósult drón-háborúról (Kovács Tücsi Mihály). Amerikában jelentősen többen hallgatnak podcast műsorokat, feltámadóban a podcastok világa – tudjuk meg Szalay Dánieltől, aki a témáról nemrégiben cikket is írt, és szó esik arról is, hogy a reklámtortából is kiveszi már a maga részét ez a médiaszegmens.

Egy Los Angeles-i kórház számítógépes rendszerét tíz napon át blokkolta egy zsarolóprogram, de halálos áldozat szerencsére nem volt – Keleti Arthurtól hallhatunk az ügy részleteiről, a veszély nagyságáról és a lehetséges megoldásokról. Húsz napig viszont életképes volt az emberi fül, amit élő sejtekből nyomtattak, majd patkányok szervezetébe beültették – Justin Viktor ezenkívül a jövő otthoni gyógyszernyomtatását is szóba hozza. Vajon miért tagadta meg az Apple – a Google-lel és a Microsofttal egyetértésben – az FBI számára, hogy egy terrorista okostelefonját feltörjék? – erről már Pintér Róberttől hallhatunk. Végül Kovács Tücsi Mihály számol be a bankkártya-leolvasók és az okostelefonok keresztezéséről, amivel a tavaszi réten vagy bármely külső helyszínen lebonyolíthatjuk a fizetést mondjuk a vattacukorért vagy a mustáros kolbászért…

DTM – A digitális világ érdekes!

A hangfelvétel lejátszása a “play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

A DTM hangtechnikája. Fotó: Igazi Violett
A DTM hangtechnikája. Fotó: Igazi Violett

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

Észrevételed van a műsorral kapcsolatban? Megírhatod hozzászólásként.

A DTM Facebook oldala: https://www.facebook.com/netidok/

Az asztaltársaság tagjai ezúttal:

Szerkesztő-műsorvezető: Szilágyi Árpád

Justin Viktor – innovátor és a technológiai fejlesztések megszállottja
Keleti Arthur – az ITBN főszervezője és flippertudós
Kovács Tücsi Mihály – író, újságíró és a Nagy Testvér szakértő
Pintér Róbert – információs társadalomkutató
Szalay Dániel – újságíró és applikációkutató

Konferálás és keverés: Czinege Levente
Szignál: LukHash zenéje, www.lukhash.com
Hangtechnikus és utómunka: Orsós József és Kanalas Lajos
Utómunka: Soltész Levente és Neogrády Attila
Fotók: Igazi Violett, www.facebook.com/IGAZIZOOM
vipcast.hu és Facebook oldal frissítés: Szalay Dániel, Giró-Szász Roland

A sípszó után visszajövünk?!

A kapcsolódó hanganyag a lejátszó ikonjára kattintva indul!

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

reklámadó, médiaadó tiltakozás
Tiltakozás a reklámadó ellen, melynek célja a magyarországi sajtószabadság felszámolása!

Tiltakozunk a reklámadó bevezetése ellen!

A Magyar Reklámszövetség a tegnapi napon arra kérte a médiavállalkozásokat és a szakmai szervezeteket, hogy csatlakozzanak a tervezett reklámadó bevezetése elleni június 5-i tiltakozáshoz. A tegnapi felhívásra eddig példa nélküli módon mozdult meg az egész kommunikációs ipar, a felhíváshoz csatlakozó médiafelületek száma jelenleg meghaladja a 60-at.

A tiltakozáshoz eddig csatlakozott a TV-csatornák közül a Cool, a FEM3, a Film+, a Film+2, a HírTV, a Muzsika TV, a PRO4, az RTL Klub, az RTLII, az RTL+, a Sorozat+, a Story4, a Story5, a TV2, a Super TV2, a Viasat3, a Viasat6, a rádiók közül a Class FM, a Gazdasági Rádió, az Info Rádió, a Juventus Rádió, Katolikus Rádió, a Lánchíd Rádió, és a Music FM, a nyomtatott sajtótermékek közül a Blikk, a HVG, a Magyar Nemzet, a Metropol, a Népszabadság, a Népszava, a Nemzeti Sport, a TVR-7, az online felületek közül a babaszoba.hu, a blikk.hu, a citromail.hu, a femina.hu, a, gphirek.hu, a hazipatika.hu, a hirkereso.hu, a hir24.hu, a hvg.hu, az index.hu, az investor.hu, az iwiw.hu, a komment.hu, a kremmania.hu, life.hu, a mandiner.hu, a metropol.hu, az mno.hu, a napi.hu, a nepszava.hu, az nlcafe.hu, a nol.hu, a nosalty.hu, az nso.hu, az origo.hu, a portfolio.hu, a postr.hu, a quart.hu, a startlap.hu, a storyonline.hu, a szoftverbazis.hu, a tafelspicc.hu, az uzletresz.hu, a vezess.hu, a videa.hu, a wellnesscafe.hu, és a 444.hu.

Csatlakozott a felhíváshoz három kommunikációs szakmai lap online felülete, a kreativ.hu, a mediapiac.com és az mmonline.hu.

A tiltakozás megkezdése előtt további csatlakozók is jelezték részvételüket:

  • TV-csatornák közül az ATV,
  • a rádiók közül az ISIS Rádió Körmend, az ISIS Rádió Sárvár, a Luxfunk Rádió, és a Nyugat Rádió Szombathely,
  • a nyomtatott sajtótermékek közül a Magyar Narancs és a SZÍNES ÁSZ,
  • az online felületek közül az audiblog.hu, az av-online.hu, a bitport.hu, a cink.hu, a digitalhungary.hu, az emasa.hu, az estihirlap.hu, a femcafe.hu, a figyelo.hu, a fototv.hu, a hocipo.hu, az Indafotó, az Indavideó, az Index Fórum, a mozgasvilag.hu, a magyarnarancs.hu, a nyest.hu, a pecsma.hu, a penzcentrum.hu, a privatbankar.hu, a sat.hu, a tozsdeforum.hu, a tuzoltosag.info, a 2424.hu és a 7ora7.hu,

Támogatóként csatlakozott továbbá a tiltakozáshoz a Hét Olajfa Egyesület és a Magyar Marketing Szövetség.

A televíziós csatornák elsötétítéssel, a rádiók a tiltakozás szövegének beolvasásával, a nyomtatott sajtó fehér lappal, az online felületek szintén elsötétítéssel fejezik ki a reklámadó bevezetése elleni tiltakozásukat. A tiltakozással egyetértők az MRSZ honlapjáról letölthető template segítségével fejezhetik ki álláspontjukat a Facebook-oldalukon és honlapjukon egyaránt. Bővebben: http://facebook.com/noreklamado

A kapcsolódó hanganyag a lejátszó ikonjára kattintva indul!

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Élet a Facebook után

Stefanek LászlóHajlítható képernyő; ultra HD felbontású, a felhasználókat felismerő televízió; irányított hangsugárzás, áramtovábbítás a levegőben, négyszer nagyobb kapacitású akkumulátorok, személyes asszisztenssé váló okostelefonok, melyek ha kell, lefoglalják nekünk az asztalt az étterembe, vagy megválaszolják a kérdéseinket; kiterjesztett valóság; f-commerce; közösségi keresés… Izgalmas előadást hallottam nemrégiben a Médiapiac újság nemrégiben megrendezett tapolcai médiakonferenciáján Stefanek Lászlótól, a PHD Network account director-ától. Van-e élet a Facebook után? Kitárgyaltuk, milyen innovációkon dolgoznak épp a k+f boszorkánykonyhákban, és mire kell készülnie a médiaiparnak…

 Az interjú a nyilacskás lejátszóra kattintva már indul is!

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Végül pedig az előadás, ami a beszélgetés során többször is szóba került:
Mi jön a Facebook után?

Aki átírta a Kommunista Kiáltványt

A vipcast.hu vendége ezúttal egy élő legenda, a magyarországi reklámfilmes szakma egyik megteremtője.

Következik a Hurka Gyurka, a Skála Kópé, a Traubi, a Nem lehet megunni tejreklámok és még számtalan más legendás hírű magyar reklám kitalálója, aki 2500 reklámfilmjével még a Guiness Rekordok könyvébe is bekerült.

De vajon miért nem rendez már Sas István? Megkérdeztem ezt is.

Klikk a nyilacskás lejátszóra, és már indul is a hangfelvétel lejátszása…

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Végül egy kis hangulat a régi reklámokból:

 

Online piaci kihívások

Somogyi Endre, IABMilyen kihívásokkal szembesül jelenleg az online médiaipar, fenntartja-e az internetes site-okat az átkattintás alapú hirdetési modell, vagy új típusú üzleti modellekre van szükség? Az online marketing nemzetközi szabványosítási kérdéseivel és a piac élénkítésével foglalkozó szervezet, az Interactive Advertising Bureau európai irodájának elnökségi tagját, egyben az IAB Magyarország ügyvezetőjét, Somogyi Endrét kérdeztem a Digitália 2011 rendezvény szünetében.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

(A hangzóanyag lejátszása a kis nyilacskára történő kattintással indul. Amennyiben inkább elolvasná az interjút, erre is lehetőség van a Computerworld Online-on, egészen pontosan itt)

Testre szabott magazinok

Innovációval mentenék meg a válság és a megváltozó olvasási szokások, az internet egyre erőteljesebb dominanciája miatt hanyatló nyomtatott lapok piacát. A digitális nyomdatechnika ugyanis nem csak lerövidíti az újságok nyomtatásának előállítási és terjesztési idejét, de akár arra is lehetőség van, hogy minden egyes olvasó más és más újságot kapjon minden reggel a postaládájába. Jönnek a testre szabott napi- és hetilapok – erről beszélgettünk Németh Györggyel, az Océ-Hungária Kft. ügyvezetőjével a Médiapiac havilap Digitália 2011 című konferenciáján.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

A Netidők 16 éve

A vipcast.hu témája ezúttal egy rádióműsor, mely 1995-ben – akkor még MODEM IDŐK néven indult el a Petőfi Adón, és a mai napig hallható Netidők címmel. Szilágyi Árpád csapatának tagjaként 2001-től körülbelül 6 éven át különböző szerepkörökben magam is részt vehettem a produkció készítésében, mégsem személyes érintettségem miatt kerestem fel őt. Arra voltam kíváncsi, hogyan lehetséges túlélni ennyi változást, ami az elmúlt 16 évben is jellemezte a média világát. Hisz a produkció mostanra a legendás Szabó Család 48 éves életciklusának harmadán is túl van.

Árpáddal egy budapesti étterem teraszán beszélgettünk a műsor múltjáról, jelenéről és jövőjéről, de mivel kollégám a Petőfi Rádió programszerkesztőjeként is tevékenykedik egy ideje, az adó átalakításáról is kérdezősködtem nála, ő pedig tényleg mindenre válaszolt.  Elárulta azt is, hogy hamarosan ismét lesz élő műsor a Petőfi Rádióban.

Az Árpáddal készült interjú szerkesztett változata a Médiapiac című havilap következő számában, valamint a mediapiac.com oldalon hamarosan írásban is megjelenik, de most akkor következzék egy sztorizgatósabb hanganyag.

Klikk a nyilacskás gombra, és már indul is a lejátszás.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Figyelő szemetek a Figyelőre vessétek!

Meglehetősen sok mostanában a rossz hír a hazai médiapiacon,  fizetésmegvonások, létszámleépítések, megszűnő régi kedvelt márkák, elhallgató rádió(k), végelszámolás alá került üzleti alapon működő hírügynökség…

Talán ezért is ijedtek meg sokan, és az említett trendbe illeszkedőnek vélték, amikor a Sanoma bejelentette, hogy megválik magas szakmai presztízzsel rendelkező szeriőz lapjától, a Figyelőtől.

Az új tulajdonos, az IPM és a Családi lap kiadójaként ismert Word Communications a Sanomától még tavaly nyáron távozó Ruszkai Nóra vezérigazgató-helyettest kérte fel szakmai tanácsadóként, hogy menedzselje a Figyelő lapcsaládot. Szerinte az aggályok alaptalanok voltak, a Figyelő nyereséges az új működés mellett, és vannak jelek, hogy a példányszám növelésére tett kísérletek is sikeresek lehetnek.

Ruszkai Nórával a hazai médiapiaci helyzet mellett természetesen a Figyelő jövőjéről beszélgettünk.

Klikk a lejátszó gombra, és már indul is a hanganyag!

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Természetesen várjuk a véleményeket, kommenteket, alább erre most is lehetőség van.

Netidők-interjú a podcastok világáról

vipcast.hu logóA podcastok világáról közölt cikksorozatot nemrégiben a Petőfi Rádió Netidők című műsorának blogjában Szilágyi Árpád.

A sorozat legutóbbi részében a témáról nyilatkozott Szalay Dániel, a vipcast.hu alapítója is. A beszélgetésben szó esett arról is, hogy vajon jelentheti-e a rádiózás jövőjét a podcast. Az interjú itt érhető el: http://netidok.postr.hu/post-001

(A témával korábban a Magyar Televízió Médiaguru c. műsora is foglalkozott. A videóinterjú elérhető itt: http://www.vipcast.hu/2010/10/07/vendegsegben-mediagurueknal/746)

Vendégségben Médiaguruéknál

Tegnap délután egy közel 5 perces riportból ismerhették meg a Magyar Televízió Médiaguru című műsorának nézői a podcastok és konkrétan a Vipcast készítését. Érdekel a beszélgetés?
Az MTV-s kollégák feltöltötték Youtube-ra is a két kapcsolódó videót.

Ha a teljes adásra kíváncsi vagy, azt is megnézheted. (Ez a téma körülbelül 20:20-nál kezdődik.)

A videó elérhető itt is: http://videotar.mtv.hu/Videok/2010/10/06/19/Mediaguru_2010_oktober_6_.aspx

Rádiós digitális át(nem?)állás

A televízióval ellentétben szinte egyáltalán nem hallani a rádiós digitális átállásról Magyarországon, és az emberek sem indultak meg tömegével, hogy lecseréljék rádióikat az új fajtára. Pedig a jogszabály elvben a rádióval kapcsolatban is megfogalmaz kikapcsolási dátumot, amikor már nem lesznek hallhatók a régi analóg adások. Mi lesz a nagymama jó öreg Sokol rádiójával?

A témával kapcsolatban Rozgonyi Krisztinánál, a Nemzeti Hírközlési Hatóság elnökénél és Márton Györgynél, az NHH szóvivőjénél tájékozódtam.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Szól még a rádió?

A vipcast ugyan hallgatott mostanában, de csak egy ideig. Nem úgy a Danubius és a Sláger Rádió, amelyek elnémulása (a frekvenciaháborúvá fajult pályázat miatt) most már tényleg véglegesnek mondható. De nem ez utóbbi az egyetlen változás a rádiós piacon: nem sokkal a Danubius és a Sláger eltűnése és a helyükre lépő Neo FM és ClassFM megjelenése után szinte teljesen megváltozott a rádiós hallgatottságmérés technikája. Ez azért fontos, mert ezen a mérésen illetve ennek eredményén múlik az egyes adók kereskedelmi sikere vagy kudarca. A mostanáig sokak szerint “ósdi”, úgynevezett naplós mérési technikát rég óta szerették volna lecserélni, mégsem sikerült. Eddig.

Ezt az alkalmat felhasználva Kovács Barnát, az Ipsos (régi nevén Szonda Ipsos) kutatásvezetőjét a hallgatottságmérés kulisszái mellett arról is kérdeztem, hogy kik az új viszonyok nyertesei, illetve egyáltalán hogy áll most a piac? Tényleg érdemes-e temetni a rádiózást, ahogy azt az elmúlt években sokan megtették már? De a piac- és közvéleménykutató cég munkatársával a digitális átállás rádiós vetületéről és az internetes rádiózás népszerűségéről is beszélgettünk.

Katt a lejátszó gombjára és már indul is a hangzóanyag a témáról…

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Az Internet Hungary tíz éve

Több mint 500 előadás, közel 10 ezer résztvevő – ez a mérlege az elmúlt tíz év Internet Hungary-jainak számokban. Merthogy kedden és szerdán rendezték Tihanyban az ideit, méghozzá már a tizediket. Csermely Ákos főszervezőt a konferencia aktuális témái mellett arról kérdeztem, hogy hogyan változott meg az elmúlt években a rendezvény. Szó esett arról is, hogy keresik Magyarország első netminiszterelnökét.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban